tisdag 4 november 2008

Yes, we can!

I alla år jag har bott i USA (och det är många), har inget tidigare val varit fyllt av så mycket förväntan och rädsla. Själv hoppas jag förstås innerligen att Obama står som vinnare när kvällen är slut, för då är hela världen vinnare. En liten del av mej är fortfarande rädd att alla har fel, och vi får en president som absolut måste hållas vid liv i minst fyra år. Aldrig har USA (åtminstonde i min levnadstid) haft en president som så helt saknar förmågan att tänka logiskt och objektivt som Sarah Palin. Lika skrämmande som jag tycker att tanken om henne som president är, tycker andra om Barack Obama. Mera så förstås här i Ohio, eftersom staten är full av tokreligiösa människor, som i sin okunnighet och villighet att förneka även den mest enkla och självklara vetenskap, egentligen mäste jämföras med den mest extrema varianten av Islam, den samma som dom rätteligen är så rädda för. Jag tror dom behöver en bättre spegel.

Nåja, champagnen står på kylning, och förhoppningsvis kan vi fira en framgång, som, med tanke på hur nära i tid vi är till separata badrum, restauranter, etc. för svarta och vita, är helt otrolig. Om nu mot all förmodan McCain och Palin står som segrare om några timmar, får vi i stället dränka sorgerna. Fast så mycket alkohol finns inte i världen.

Inga kommentarer: