lördag 24 maj 2008

Elitklasser införs i skolan nästa år

Artiklar i
Aftonbladet

Dagens Nyheter

Expressen

Svenska Dagbladet



Det låter faktiskt som om nån har inspirerats av dom många program for begåvade undomar som finns i USA. Nästan varje high school har nån variant, och i Los Angeles har man s.k. ”magnet schools” ända ner till förstaklasserna. Magnet school finns både för vissa studieområden men också för barn som är mer begåvade generellt.

Det finns så många studier som visar att begåvade barn behöver mer stimulans än vad dom får om dom måste vänta tills alla har förstått. Då blir det så långtråkigt att dom helt enkelt tappar allt intresse.

Tycker det är skrämmande att hela 34% av dom som svarade på en fråga i anknytning till Aftonbladets artikel, och 27% i Expressen, tycker att man inte bör införa såna program. 'Elitklasser' tycker jag också är ett mindre lämligt ordval.

2 kommentarer:

Rikframtid sa...

Jag tror absolut att vissa blir väldigt uttråkade på den otroligt låga standard naturprogrammet har idag. Frågan är bara om det verkligen är bara vissa klasser som borde höja tempot eller om inte kraven för programmer överhuvudtaget borde förbättras

Tomas sa...

Håller helt med, Jantelagen är fortfarande alltför stark i Sverige.
'Elitklasser' är ett negativt laddat ord på något sätt, men vad annat kan
man förvänta av Aftonbladet. Att börja med det här på gymnasiet är på
tok för sent för att riktigt ha effekt, men de börjar i alla fall tänka i
rätt riktning.

Jag kommer själv ihåg en kort period i fjärde klass då jag började dra
ifrån i matematik. I stället för att gå vidare med nästa bok fick jag en
extra bok som var mer av samma typ som jag redan hade räknat igenom. Efter
att ha tagit mig igenom den fick jag en till, mer av samma sak. Där nånstans
tappade jag motivationen och väntade tills de andra kom ikapp. Jag kan inte
begripa hur lärare kan tycka att det här är ett bra sätt att hantera
elever som vill lära sig mer.

Det bör kanske tilläggas att de som verkligen slet sig igenom tre varv av
extra böcker fick gå upp en nivå men där lämnades de åt att räkna i
egen takt, så jag vet inte om det hjälpte så mycket.