söndag 17 december 2006

Umepojk i Mason, Ohio??????

Ja, det ser faktiskt ut så. Jag får veta säkert om några dagar, men det ser faktiskt ut som om vi flyttar till Mason, Ohio.
Senaste gången vi var på besök i Sverige, insåg vi hur lite vi tycker om att bo i Los Angeles. Vi körde från Stockholm mot mina föräldrars hus, ca en halv timme söder om Stockholm. Efter 15 minuter ser man skogar, ängar med hästar och kor, sjöar; överhuvud taget natur som inte är helt täckt med bebyggning. Den enda fördelen med Los Angeles är en ocean som vi inte har besökt på år. Och trafiken! Rusningstrafik praktiskt taget dygnet om. Det har blivit så trångt att man känner sej som råttor!Företaget jag jobbar för har samma sysselsättning på tre ställen, West Hills, California, Plano, Texas och Mason, Ohio. Tidigare var det bara två, men genom att mitt företag slogs samman med ett annat, lades Mason till. Det blev klart för ungefär tre veckor sen att min chef kommer att ha ansvar för alla tre. För några månader sen hade han föreslagit att jag skulle flytta till Mason. Först skrattade jag bara åt förslaget. Ohio!? Nej för sjutton. Sen tittade jag för skojs skull lite online. Hmmmm....Gott om utrymme, inte alls samma trafik, en ganska stor stad (Cincinnati) inom 20 minuters körtid. Cincinnati utsågs i nån undersökning för några år sen till den bästa staden att bo i USA. Det som fick mej att till slut ändra mej var husmarknaden. Prishöjningarna i San Fernando Valley har gjort det omöjligt för oss att köpa hus. Om man söker riktigt hårt går det att hitta en del hus för $500000, och då blir det ett litet, slitet hus med nästan ingen tomt. I Mason-området finns det massor av hus med ordentligt utrymme både inom och utomhus för $200000.
Vädret? Det måste väl ändå en umepojk som njöt av vintrarna på Hedlundagården klara av (även om jag var fem när jag flyttade från Umeå). Frun bodde ju ett år i Helsingfors, det året som norra Europa passade på att ha den kallaste vintern under 1900-talet. Hon har ochså fått förstå att chanserna att hon går tillbaka till sitt jobb är minimala.
Pojkarna? 17 går ut high school i juni, så efter en sommar i Mason, blir det dags för college. Tre av dom college som han har ansökt till ligger i Ohio, så man vet aldrig. 15 har fått se hur lätt han skaffar nya vänner i sitt första år på Calabasas high school.
Det känns ganska spännande. Inte riktigt som när jag flyttade från Västerhaninge till Los Angeles, men en ny början ändå. Inom några dagar vet jag med säkerhet. Sen flyttar jag då i februari, medans resten av familjen flyttar in hos mormor och morfar tills sommaren. Om några dagar vet vi.

Inga kommentarer: