söndag 3 december 2006

Datorproblem

Sitter och äter sista våfflan med hjortronsylt. 15 lagade det som vanligt på söndagsmogon. Kommer att tillbringa några timmar med att fixa nya datorn. Använde 'Transfer Wizard' i XP för att överföra filer och profiler, men det gick inte så bra. Saknar en del grejer. Nu ska jag 'restore' maskinen till som den var när jag köpte den, och sen överföra filerna manuellt. Som tur är har jag en 'external drive' på 320 Gb. Var tvungen att göra samma sak med 15s dator i går. Han har inte kunnat gå online i en månad, och jag hade provat allt annat. Nu är den snabbare än på länge. Den blir snart mycket långsammare när han laddar ner alla spel igen. 17s dator var vi tvungna att ta till Comp USA för att fixa. Den gick sakta, och nån hade sagt till honom att han antagligen hade ett virus, och rekommenderat ett antivirusprogram som han förstås laddade ner. Problemet var att han redan hade ett antivirusprogram, och att ha två är inte en speciellt bra ide. Där försvann $120. Lägg sen till ungefär $1000 för vår nya dator, så är det en oläglig utgift precis före jul. Men man kan ju inte köra på med en dator som tar 15 minuter att starta. Svårt att förstå hur man levde utan datorer. Med den laptop som jag använder just nu har vi fyra, en för varje familjemedlem, och ofta används alla fyra på en gång.

Inga kommentarer: