söndag 24 december 2006

Julafton

Känns inte precis som jul. Bara för att man är äldre? Frun gav sej iväg tidigt för lite julklappsköp i sista minuten. 15 lagade våfflor som vanligt på söndag, och sen for jag till några affärer för att skaffa grejer till middag. Till förrätt hade vi en variant på räkcocktail med löjrom, tillsammans med lite champagne. Till huvudrätt var det benfri prime rib med svampsås, färsk sparris och timjan-rostad potatis, serverad med Chateau St. Jean Merlot. Lite, lite korksmak, men inte mer än att vi kunde stå ut med det. Nu efter middan sitter frun och tittar på video som jag tog för att visa hur Mason ser ut. Innan vi går till sängs sätter jag in julskinkan i ugnen. Sätter timern så att ugnen startar tidigt på morgonen. Det tar ju 6-7 timmar. Jag kommer ihåg att skinkorna i Sverige brukar vara 3-5 kg, Vår skinka i år väger 17.6 lbs, så det blir väl ungefär 8 kg. Ändå ser den inte större ut än vad jag kommer ihåg från när jag var barn. Det blir ingen gravlax i år. Kom inte ihåg förrän det var för sent. Däremot blir det ju glögg som vanligt. Nu är videon från Mason slut, och hon tittar på 15s basketmatch från i går. Hans lag spelade i en turnering, och dom tog sej till finalen. Där förlorade dom mot ett lag som dom tidigare slagit med över 20 poäng. Den här gångem förlorade dom med två efter att ha legat under med 18! Dom gav medaljer för All Star Team, och även om 15 inte ville visa det, tyckte han nog om att han fick en. I morgon firar vi som vanligt jul hos mormor och morfar. Till alla vänner när och fjärran önskar vi en riktigt God Jul!

Inga kommentarer: