tisdag 17 januari 2012

Rester från julbordet


Här är en bild på dagens middag. Rester från gårdagens fest. Mest sill.

I början på 80-talet startade vi en tradition att bjuda in vänner och bekanta till ett svenskt julbord antingen i mellandagarna eller lite efter nyår. I Van Nuys hade vi som mest över 40 personer, som satt lite överallt i huset. Efter ett tiotal år tog vi paus. När vi flyttade till Ohio började vi om, men nu bara med oss själva och fyra andra par, dvs så många som får plats vid middagsbordet. I år blev det i söndags. Lite sent för att kalla det julbord. Maten blev väldigt lyckad i år. Konsistensen på sillen var perfekt, inte så där äckligt mjuk som den vi kan köpa på IKEA. Vilket är bra, eftersom Ka-Ron och jag i stort sett äter rester hela veckan. Mest sill. Här är menyn:

Rollmops
Fänkålssill med stjärnanis
Enbärs- och rosmarinsill
Flädersill med enbär och lime
Rödvinssill med bacon
Klassisk dillsill
Rökeriets äppelcurrysill
Tomat- och dragonsill
Div. Sardiner
Rökt sill
Räkröra med pepparrot
Inlagd gurka
Sillsallad
Champinjonsallad
Janssons frestelse
Gravlax med gravlaxsås
Julskinka
Rödkål
Köttbullar
Kokt potatis
Inlagda rödbetor

Västerbottensost
Edam
Knäckebröd
Pumpernickel
Mjukt tunnbröd
Öl, vitt och rött vin
Linie Akvavit

Kaffe
Glögg
Portvin

Pepparkakor
Kalasbitar
Drömmar
Schackrutor
Knäck

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken julmiddag! Det var en väldans massa sill, sorter som jag inte visste fanns. Om man smakar på alla sorter orkar man väl inget mer, men ni hade ju en massa annat. Hur blev drömmarna och dom andra kakorna? Mitt julbak klarar jag av ganska snabbt. Jag åker till någon julmarknad, där finns det alltid någon tant som säljer hembakta kakor. Nästa jul kan ni komma och fixa vårt julbord. Kramar till Er alla från mamma o pappa.

Umepojk i Mason, Ohio sa...

Några år hade vi faktiskt flera sorters sill, men nu har jag gallrat ner så att alla har lite annorlunda smak. Det enda jag saknar är ett bra recept på en med senap. Kakorna blev bra. Det skulle också bli rödbetssallad och Västerbottenspaj, men vi steg inte upp tillräckligt tidigt på söndag.