lördag 28 februari 2009

Victoria och en man av folket

På högersidan av min blogg har jag en lista av bloggar som är skrivna av diverse släktingar.En av dem är min pappas kusins dotterson, Michael Lehman. Han skriver ganska sporadiskt, men man behöver inte läsa så mycket för att förstå att han befinner sej väldigt långt på den politiska högerkanten. Mottot på hans blogg är ”även förr var det bättre förr”.

Nu har han uttalat sej om den kungliga förlovningen. Enkelt sagt tycker han inte om att Kronprinsessan Victoria valt en man av folket. Jag sitter här och lyssnar på dom intervjuer han ställde upp på, och tänker på hur man kan skriva om det. Sanningen är att man kan inte det. Hans tänkande är så främmande att vanlig logik inte passar:

”Varför ska vi ha ett jämlikt samhälle?”
”Alla människor är inte lika mycket värda”

Jag tycker själv att monarkin är något som vi helst ska bevara, men inte den variant som Michael vill ha, dvs där regenten har en viss makt. Vi har lyckats anpassa monarkin till ett modernt samhälle, och det är positivt.

När jag jobbade vid hovet, var det lite nervöst första gången jag presenterades för Gustav VI Adolf. Men han var trots allt en människa, precis som jag, Michael och alla andra. Det kungliga blodet är precis som mitt och ditt. Det kändes faktiskt ganska konstigt när man såg hur en del av dom äldre antällda vid hovet bugade inför dom kungliga, speciellt när dom gjorde det för dom kungliga småbarnen. Det gjordes på ett sätt som om dom nästan var rädda för dom. Det är lite svårt att förklara, men jag kände mej lite illa till mods, och jag vet att den känslan delades av dom flesta jag arbetade tillsammans med, speciellt dom yngre. Jag hoppas faktiskt att den känslan också delas av dom yngre i den kungliga familjen. Nu verkar det som om åtminstonde Victoria håller med.

Inga kommentarer: