tisdag 17 mars 2009

En feg släkting? Say it isn't so!

Till höger på bloggen, under ’Släkt’, kan ni hitta ’pappas kusins dotterson’, Mikael Lehman. Efter Victorias och Daniels förlovning, uttalade han sej på tv, radio och i tryck, om hur förfärligt det är att hon valt en ’man av folket’. Bland annat sa han att vi nu får kungahuset Westling. Jag skrev en kommentar på hans blogg, och frågade varför han då har valt att använda ett efternamn som inte är hans pappas, utan kommer från hans mammas sid av familjen. Om det är OK för honom, varför är det inte OK för kungafamiljen?

Han valde att inte låta kommentaren synas.

Eftersom jag är envis (jag tror det ligger i släkten), skrev jag då en kommentar till:
”Du väljer tydligen att inte svara på min fråga om varför du har valt att använda Lehman som efternamn, men samtidigt säger att vi nu får kungahuset Westling. Kan då bara anta att du inte har ett bra svar. Hur är det med din intellektuella heder?”

Den kommentaren sitter nu där och ”inväntar granskning”, precis som den förra gjorde innan den så småningom försvann. När jag kom hem från jobbet i kväll, såg jag att en kommentar som håller med honom har godkänts, och därför kan ses. Inte så min.

Vad gör man då? Man skriver naturligtvis en kommentar till:
”Jag börjar förstå. Du släpper tydligen bara in kommentarer som håller med dej. Synd! Det blir ju bara inavel på det sättet. Tror du inte på din egen förmåga att framföra dina synpunkter? Ofta kan ett annorlunda tänkande hjälpa oss att förbättra och finslipa våra argument. Att du inte utsätter dej för det förklarar vad jag såg i intervjuerna. Antar att du aldrig upplevt hur befriande det kan kännas att ändra åsikt.”

Jag blir väldigt förvånad om jag får ett svar, även om det är väldigt lätt att skriva kommentarer på min blogg. Jag använder mej ju inte av censur.

5 kommentarer:

Stefan Jansson sa...

Låter som en konstig prick. För vem bryr sig om vem Vickan gifter sig med?

Bertil sa...

Steffe menar Kronprinsessan.

Umepojk i Mason, Ohio sa...

Som ju ändå bara är en vanlig människa. Så Vickan går väl bara bra?

Bertil sa...

Jag bryr mig egentligen inte heller, men väldigt många svenskar (-or) gör det faktiskt och en hel de tycker inte att hon skall kallas Vickan. Varför provocera en majoritet, vilken ser henne som en symbol för någonting väldigt fint - Sverige.

Umepojk i Mason, Ohio sa...

Och att kalla Victoria för Vickan är verkligen nåt som är värt att hänga upp sej på? Och är inte ’provocera’ ett väl starkt ord i sammanhanget?