söndag 24 december 2017

En lite annorlunda julafton



Sen jag flyttade till USA har ju julfirandet flyttat till juldagen. Även när vi skapade vår egna tradition med svenskt julbord, blev det ju i mellandagarna eller efter nyår så att så många som möjligt av våra vänner skulle kunna komma. På julafton blev det mest en vanlig middag, om än kanske lite extra lyxig. I år åkte frun till Los Angeles för att fira jul med hennes pappa, eftersom det är hans första jul utan hans fru, som avled i våras. Så vad skulle jag då äta i dag? Jo, jag kom ihåg att IKEA har räkor i skal. Det kan ju vara värt 15 minuter i bilen. Tja, varför inte köpa en burk inlagd sill, även om IKEAs version aldrig varit min favorit. Så först lite inlagd sill med potatis, öl och nubbe (efter två Sverigeresor i år finns det ju att välja på). Följt av räkor med prästost på franskbröd med en välkyld chardonnay. Där satt jag och skålade med gubben som syntes i reflektionen i köksfönstret. När man sitter ensam en sån kväll blir det lite vemodigt när man tänker på de många som nästan alltid är ensamma. I morgon blir det julmiddag med yngste sonen. Om ni som jag älskar körmusik är det värt att se programmet nedan, som jag tittade på under middagen, om ni kan överse med det supertöntiga programledarmanuset.

Inga kommentarer: